Gå videre til innhold
Jeff Koons, Michael Jackson and Bubbles, 1988
Jeff Koons, Michael Jackson and Bubbles, 1988

Pressemelding -

Jeff Koons kommer til Astrup Fearnley Museet

Astrup Fearnley Museet feirer 25 år dette året og markerer det med flere mindre utstillinger med sentrale kunstnere i samlingen. Jeff Koons - Verk fra Astrup Fearnley Samlingen er den femte i rekken av våre jubileumsutstillinger.

__________________________________________________________________

Velkommen til pressekonferanse torsdag 27. september kl. 13:00
Direktør Gunnar B. Kvaran vil presentere utstillingen og Jeff Koons vil være tilgjengelig for å svare på spørsmål.

Pressen er også velkommen til Artist Talk med Jeff Koons kl. 17:00 i Kiefersalen samme dag (det er begrenset antall plasser så kontakt oss for påmelding) og til åpningen av utstillingen kl. 18:00.

__________________________________________________________________

Jeff Koons (f. 1955) føyer seg inn i en lang tradisjon av kunstnere som jobber med readymades innen både gjenstander og bilder. Blant appropriasjonskunstnerne i New York på slutten av 1970-tallet var Koons en sentral aktør og utviklet svært konseptuell kunst. I begynnelsen presenterte han approprierte hverdagsgjenstander, som husholdningsmaskiner, basketballer, dykkerutstyr, badeleker i plast og gjenstander basert på populærkulturelle estetiske referanser, ofte referert til som «kitsch». Ved å utføre objektene og bildene i tilnærmet materiell fullkommenhet og blåse dem opp i størrelsesskala hevet han originalene fra sin lave estetiske status til høyverdig kunst.

Bak alle Koons’ verk ligger det en historie som virker på flere ulike nivåer, inkludert kunstnerens personlige fortellinger. Samlet utgjør de et kunstnerskap som uttrykker fundamentale temaer knyttet til menneske og samfunn. I Koons’ arbeider konfronteres betrakteren gjentatte ganger med refleksjoner omkring sosial estetikk, selvaksept, viljestyrke, seksualitet, udødelighet og død. Koons synliggjør i sin kunst behovet for å avvise alle ideer om skyld og skam, som enten bevisst eller ubevisst ligger til grunn for våre handlinger, og å bryte med sosiale og kulturelle tabuer og intellektuell undertrykkelse.


Slik Warhol presenterte nyhetsfotografier og ikoniske bilder som kunst, approprierer Koons de store massenes estetikk og deres sosiale og kulturelle konvensjoner for å «trenge inn i massenes bevissthet» og få gehør for en folkelig forståelse av at skjønnhet er kunst. «Det som skiller meg fra Warhol», sier han, «er at Warhol trodde at man kunne nå ut til massene gjennom distribusjon, mens jeg tror at man kan nå ut til massene med ideer.» Man kan legge til at Koons’ skaperhandling dessuten – og ikke minst – er en politisk handling, som sikter mot en revurdering av de kulturelle referansene til en klasse som altfor lenge er blitt ansett som en kulturell outsider.

- Gunnar B. Kvaran, i sin introduksjon til utstillingens minikatalog.

Utstillingen presenterer et utvalg verk fra samlingen som viser noen av Koons’ arbeider fra slutten av 80-tallet og utviklingen i hans banebrytende kunstnerskap.

___________________________________________________________________

For henvendelser og påmelding kontakt: press@fearnleys.no
M: 93 03 97 02 | T: 22 93 60 60 

Emner

Regions


Astrup Fearnley Museet er et privat museum og har siden åpningen i 1993 etablert seg som en ledende institusjon for visning og formidling av norsk og internasjonal samtidskunst. I 2012 flyttet museet til Tjuvholmen, vakkert plassert ved Oslofjorden i et bygg som forener kunst, natur og urbanitet tegnet av den verdenskjente arkitekten Renzo Piano. Museet viser skiftende utstillinger med ledende internasjonal og norsk samtidskunst og huser Astrup Fearnley Samlingen. Samlingen er en av Norges viktigste og mest omfattende private kunstsamlinger, med ikonverk av kunstnere som Damien Hirst, Anselm Kiefer og Jeff Koons.

Kontakter

Stein-Inge Århus

Pressekontakt Kommunikasjonsleder +47 452 40 092