Gå videre til innhold

Nyhet -

Japansk samtidshistorie på Astrup Fearnley Museet

Vårprogrammet på Astrup Fearnley Museet starter denne uken med Dr. Dick Stegewerns fra Universitet i Oslo som holder et foredrag om den amerikanske innflytelsen på det japanske samfunnet i etterkrigstiden. Foredraget er det første i en rekke gratis foredag denne våren med ulike tematikker knyttet til både kunstneren Takashi Murakami, Japan og utstillingen «Murakami By Murakami».

Torsdag 9.mars Kl. 18 holder Stegewern foredraget «Americanized or not? The Japanese Modern Mindset», der han forteller om den amerikanske innflytelsen på det japanske samfunnet i etterkrigstiden, en tematikk som også er sentral i Takashi Murakamis «Superflat Manifest». Foredraget er gratis, åpent for alle og vil holdes på engelsk. 

Kort om Dr. Dick Stegewern og foredraget «Americanized or not? The Japanese Modern Mindset»:

How has Japan positioned itself towards the outside world? In the post-war period, Japan had to adjust to new realities such as the American occupation, the Cold War, and the US Japan Security Treaty. These new political and military frameworks, in which Japan was in an inferior position towards a superior America, have given rise to a discourse on the Americanization of Japanese society since 1945. Takashi Murakami also wrote his Superflat manifesto based on the notion that Japanese culture was Americanized during the post-war period.

In his lecture, Dr. Dick Stegewerns will analyze Japanese views on US, Europe, Asia and the national self. On this basis, he will problematize the pre-war/post-war divide in terms of identity, culture, etc. and the stress continuity from the start of the modern period in the late 19thcentury up until this very day.

Dr. Dick Stegewerns is Associate Professor at the University of Oslo, where he teaches courses on modern and contemporary Japanese history, international relations, politics, society, culture, and film. At present, he conducts research projects on post-war Japanese war films, interwar intellectual history, the visualization of Japanese history in popular culture, the dichotomy of Eastern and Western civilization, the Japanese film director Naruse Mikio, and a post-war global history of the Japanese fermented drink sake. He has been living in Japan for 16 years and has worked at European, Japanese and American universities.

Velkommen!

Related links

Emner

Kategorier

Regions

Kontakter

Stein-Inge Århus

Pressekontakt Kommunikasjonsleder +47 452 40 092

Relatert innhold

 Utstillingen Murakami by Murakami åpner 10.02.17 på Astrup Fearnley Museet. Detalj av Takashi Murakami, 727x777, 2016.  ©2016 Takashi Murakami/Kaikai Kiki Co., Ltd. All Rights Reserved.

MURAKAMI by MURAKAMI

​Astrup Fearnley Museet presenterer som det første museet i Skandinavia en soloutstilling med den japanske kunstneren Takashi Murakami. I tillegg til å vise et omfattende utvalg verk fra hans kunstnerskap, belyser utstillingen også hans virksomhet som samler, gallerist, filmskaper, forretningsmann og aktivist. Velkommen til pressevisning 9. februar kl. 11.00! Kunstneren vil være tilstede.

Takashi Murakami åpnet utstillingen Murakami by Murakami på Astrup Fearnley Museet 9.februar. Medlemsåpningen satte ny publikumsrekord med over 1000 gjester. Foto: Michael Angeles

Eksplosiv start for Murakami by Murakami

På en uke har 8000 publikummere sett den nye Murakami-utstillingen på Astrup Fearnley Museet! Utstillingen med den Japanske samtidskunstneren Takashi Murakami åpnet på Astrup Fearnley Museet torsdag 9. februar. Under åpningen deltok over 1000 gjester, og på kveldsarrangementet Art Night torsdag denne uken satte museet igjen rekord med 1200 unge som sto i kø for å få med seg utstillingen.

Takashi Murakami kommer til Oslo

Astrup Fearnley Museet er stolte av å være det første museet i Skandinavia som presenterer en soloutstilling med den verdensberømte japanske kunstneren Takashi Murakami. Utstillingen Murakami by Murakami åpner 10.02.17 og i tillegg til å vise et omfattende utvalg verk fra Murakamis særegne kunstnerskap, belyser den også hans virksomhet som samler, gallerist, filmskaper og kulturell entrepenør.