Pressemelding -
The Deep West Assembly - Cauleen Smith | Pressevisning 13. juni 2024 12:00
The Deep West Assembly
Cauleen Smith
14.06. – 15.09.24
Pressevisning: Torsdag 13. juni kl. 12:00
Pressevisning med Cauleen Smith og kuratorene for utstillingen, Rhea Anastas og Mia Locks.
Påmelding innen mandag 10. juni til: Stein-Inge Århus | s.aarhus@afmuseet.no | 45240092
Astrup Fearnley Museet presenterer en separatutstilling med verk av kunstneren og filmskaperen Cauleen Smith (f. 1967). Smith er internasjonalt kjent for sine visjonære verk med utgangspunkt i eksperimentell film fra 1960- og 70-tallet, science fiction-sjangeren i film og litteratur, samt den afrikanske diasporaens erfaringer og anskuelse. Utstillingen gir et omfattende innblikk i Smiths produktive kunstnerskap og inkluderer også premieren på hennes seneste film, The Deep West Assembly (2024), laget på oppdrag fra Astrup Fearnley Museet.
I sin produksjon av film, direkteoverførte projeksjoner og lysbilder, baserer Smith seg på undersøkelsesbaserte metoder og tar i bruk både improvisasjons- og komposisjonsteknikker, live performance og fortellerstemme, i arbeider som på den måten har slektskap med både teater og billedkunst. Cauleen Smith er treffende karakterisert av kunsthistorikeren Romi N. Crawford som en «builder of Black Cinema». Hun kombinerer film med musikk og poesi; uttrykksformer med lange tradisjoner i svart kultur. Musikk er et særlig fremtredende element gjennom hele kunstnerskapet, og fungerer som både et strukturelt og tematisk rammeverk. Hennes syn på improvisasjon som en kunnskapsbasert ferdighet er i tråd med en rekke kulturuttrykk fra Afrika og den afrikanske diasporaen. Smiths metoder bygger på eksperimenter utført i fellesskap med samarbeidspartnere, uten å peke på fastlåste oppskrifter på hvordan de undersøkte temaene løses eller adresseres – eksempelvis rasisme i en anti-svart verden.
Smiths seneste verk, The Deep West Assembly, er laget spesielt for utstillingen. Verket utforsker begrepene geologisk tid og svarthet – slik disse ofte opptrer kamuflert eller skjult i bilder, sanger og tekster av svarte og brune kunstnere (basert på teoretikere som Suzanne Césaire og Ryan C. Clarke). Med bilder av geologiske formasjoner som lavagrotter, kalderaer og saltkupler, samt menneskeskapte landskapsformasjoner som gamle Choctaw-gravhauger, danner The Deep West Assembly et syn på det sørlige Amerika som et horisontalt «Deep West» (et begrep lånt fra poeten Wanda Coleman). Smith plasserer dette kulturelle Deep West i Mississippi River-deltaet, og viser hvordan svarte kulturelle praksiser er beslektet med urfolkstradisjoner. I filmen gestalter skuespilleren Dionne Audain flere stemmer, og som en guide leser hun opp en rekke tekster foran kamera – blant annet Smiths egen Volcano Manifesto (utgitt på F Books i 2022). Utstillingen inneholder også en ny storskala videoinstallasjon i museets hovedsal, samt tekstilbannere, tegninger og en skulpturserie som består av store, håndstøpte lys. I andre etasje har Smith laget et leserom som en del av utstillingen, med et bibliotek basert på en litteraturliste som er utviklet i samarbeid med den Oslo-baserte kunstneren Ayesha Jordan.
Under studiene ved San Francisco State University ble Smith introdusert for svart feminisme, aktivistisk filmskaping og avantgarde-filmbevegelser som den amerikanske Structural film-tradisjonen. Senere studerte Smith film ved University of California, Los Angeles. De påfølgende tiårene har hun konsentrert seg om film- og utstillingsproduksjon, noe som har resultert i mer enn 30 filmer som har blitt vist internasjonalt, på museer, gallerier og filmfestivaler. Smiths arbeider har blitt presentert ved institusjoner som Los Angeles County Museum of Art (2021), Contemporary Arts Museum Houston (2021), the Whitney Museum of American Art, (2020–21) og The Art Institute of Chicago (2018), samt innkjøpt til offentlige kunstsamlinger som The Art Institute of Chicago, Los Angeles County Museum of Art, Museum of Contemporary Art, San Francisco Museum of Modern Art, Smithsonian American Art Museum, Studio Museum i Harlem, the Whitney Museum of American Art, Stedelijk Museum Amsterdam og Tate Modern.
Utstillingen er kuratert av Rhea Anastas og Mia Locks.
Produsert av Astrup Fearnley Museet.
Astrup Fearnley Museet og Cinemateket
Som del av utstillingen vises et program med Smiths filmer, for første gang på kino i Norge, i samarbeid med Cinemateket. Programmet inkluderer Smiths første spillefilm, Drylongso (1998). Denne historien om vennskapet, kreativiteten og verdensanskuelsen til to svarte kvinner i Oakland, California, fikk god mottakelse på festivalene Sundance, South by Southwest og Urbanworld Film Festival i 1999.
«Cauleen Smiths Drylongso er en gjenoppdaget skatt fra 1990-tallets DIY filmhistorie. Smith inntar et skarpt blikk på rasisme og strukturell urettferdighet, i en selvgjort film med åpenbar kjærlighet til ulike sjangerfilmer som kompisfilmen, mordmysteriet og den romantiske filmen. Omfanget av dødsfall blant unge svarte menn i egen omgangskrets, skremmer den freidige kunststudenten Pica (Toby Smith), basert i Oakland, California – og som respons forsøker hun å bevare deres eksistens gjennom øyeblikksbilder fanget med Polaroidkamera. Underveis knytter hun vennskap med en kvinne i et voldelig forhold (April Barnett) og opplever kjærlighet, hjertesorg og en daglig voldstrussel. Smith fanger den pulserende fellesskapsånden i Oakland på nittitallet, og lager både en sjelden filmatisk feiring av svart kvinnelig kreativitet og en gripende elegi over en generasjon tapte afroamerikanske menn.»
– Criterion Collection
I programmet vises også et utvalg av Smiths kortfilmer og videoer.