Gå videre til innhold

Pressemelding -

Sol og vår i januar - Neste generasjon i norsk samtidskunst

Med Sol og vår i januar - Neste generasjon i norsk samtidskunst setter Astrup Fearnley Museet søkelyset på en ny generasjon norske samtidskunstnere som representerer et bredt spenn av konseptuelle premisser og visuelle uttrykk. Utstillingen danner også grunnlaget for en interessant og viktig dialog mellom kunstnere, skribenter og samlere. Prosjektet vil presentere en ny generasjon norske kunstskribenter og vil også for første gang trekke frem kunstsamleren som en konstruktiv del av den norske samtidskunstscenen.

Utstillingen er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet og Talent Norge. Museet har vært ansvarlig for å kuratere og arrangere selve utstillingen, mens Talent Norge har bidradd med generøs økonomisk støtte til kunstnerne og skribentene. Samlerne forpliktet seg på sin side til å kjøpe minst ett kunstverk fra en av kunstnerne.

I utstillingen har vi valgt å fremheve det mangfoldet som preger norsk samtidskunst, representert ved følgende kunstnere: Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen og Constance Tenvik.

Miriam Hansen eksperimenterer med planter og organiske elementer i sine gjenstandsbaserte installasjoner og introduserer slik hva plantene kan fortelle oss, deres duft og mytologier. Johanne Hestvold gjenoppfinner modernistiske former og materialer i datategningens tidsalder og tilfører et nytt poetisk aspekt i abstrakte skulpturer. Anders Holens skulpturer er sammensatte figurer støpt i bronse som danner poetiske og gåtefulle fortellinger. Maleren Henrik Olai Kaarstein stiller kollasjer av fargede former opp mot bilder av kroppsdeler og antyder slik sensualitet og fetisjisme. Videokunstneren Mercedes Mühleisen har skapt en animert skulptur basert på boken Marvels of Pond-life av Henry James Slack fra 1861 som gir en grundig beskrivelse av mikroskopiske skapninger funnet i en dam. Constance Tenvik presenterer en installasjon løst basert på et lengre selvbiografisk essay av Xavier de Maistre, A Journey Around my Room, fra 1794, og bringer tilskueren inn i et imaginært rom som presenterer en blanding av skulptur, kostymer og teater.

Hver av de utstilte kunstnerne presenteres i et eget essay henholdsvis skrevet av Ina Hagen, Ingrid Halland, Simen Joachim Helsvig, Maria Horvei, Nora Joung og Nicholas Norton. Skribentene spiller en like viktig rolle i utstillingen som kunstnerne med hensyn til det å oppleve og tolke enkeltverkene. Det samme gjelder tilskuernes rolle, som vil reflektere over, erfare og fortolke verkene på sine helt egne måter.

Samlerne vi har samarbeidet med i denne utstillingen er Clarksons Platou / Peter M. Anker, Knut og Cecilie Brundtland, Bettina Ford Jebsen, C. Ludens Ringnes Stiftelse / Christian Ringnes, AKO kunststiftelse / Nicolai Tangen og Talent Norge. Gjennom kunsthistorien har samlere spilt en vesentlig rolle i å støtte kunstnere. I Oslo har kunstsamlerne blitt mer synlige de siste årene, ikke kun som et økonomisk støttesystem, men også som hovedpersoner i dannelsen av en konsensus rundt kunstnerne på den lokale kunstscenen.

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff

Utstillingsprosjektet er støttet av Fritt Ord
Utstillingens grafiske identitet er laget av Mimosa Studio

Emner

Kategorier

Regions


Astrup Fearnley Museet er et privat museum og har siden åpningen i 1993 etablert seg som en ledende institusjon for visning og formidling av norsk og internasjonal samtidskunst. I 2012 flyttet museet til Tjuvholmen, vakkert plassert ved Oslofjorden i et bygg som forener kunst, natur og urbanitet tegnet av den verdenskjente arkitekten Renzo Piano. Museet viser skiftende utstillinger med ledende internasjonal og norsk samtidskunst og huser Astrup Fearnley Samlingen. Samlingen er en av Norges viktigste og mest omfattende private kunstsamlinger, med ikonverk av kunstnere som Damien Hirst, Anselm Kiefer og Jeff Koons.

Kontakter

Stein-Inge Århus

Pressekontakt Kommunikasjonsleder +47 452 40 092

Relatert innhold