Pressemelding -
Silje Figenschou Thoresen - "Et stille og beskyttet farvand, de overliggende lag gik uforstyrret hen over den"
Silje Figenschou Thoresen
"Et stille og beskyttet farvand, de overliggende lag gik uforstyrret hen over den"
5. september - 17. november
Åpner 4. september kl. 18:00
Pressevisning etter avtale: Stein-Inge Århus | s.aarhus@afmuseet.no | 45240092
Denne installasjonen er et nytt stedsspesifikt bestillingsverk av Silje Figenschou Thoresen. Formen den tar skapes gjennom grupperingen av objekter, ofte forsiktig stablet oppå hverandre i nye sammenstillinger. Hun endrer ikke på gjenstandene, men samler dem til romlige komposisjoner som responderer på tingenes iboende kvaliteter: «Jeg tenker slik: Hva vil pinnen? Og så endrer jeg ikke materialene, jeg lar dem bestemme formen heller enn å tvinge en form på dem fra utsiden.» Objektene bærer ofte preg av menneskelig bruk eller patina fra vær og vind; i andre tilfeller er de nyproduserte, hentet fra bygg- og anleggsindustri, fiskeri eller transport. Det finnes ikke noe hierarki i kunstnerens materialleksikon, og de ulike bestanddelene brukes ofte på nytt i stadig nye sammensetninger og kunstverk.
Figenschou Thoresen, med base i Kirkenes, trekker veksler på samiske design- og håndverkstradisjoner som verdsetter nettopp improvisasjon og materialgjenbruk. Hennes kunstneriske praksis har sine røtter i omgivelser der kulturen er nært sammenvevd med hverdagslivet. I en tid der fagfelt som arkitektur har et presserende behov for å innarbeide gjenbruksprinsipper i nye byggeprosjekter, viser Figenschou Thoresens tilnærming at denne måten å tenke og arbeide på har en lang historie i urfolkssamfunn. Tittelen på utstillingen er en nytolkning av noen linjer hentet fra en rapport om samisk steinalder, skrevet av den danske arkeologen Povl Simonsen i 1950-årene. Selv om Simonsen representerer et blikk utenfra, preget av sin egen tid, bidro han til å slå fast at samiske folkeslag har vært til stede i Sápmi gjennom årtusener. Kunstneren «høster» av denne historien og omarbeider den til sine egne formål.
Verket er bestilt og produsert av Astrup Fearnley Museet med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB Kunsten i dag.
Kuratert av Owen Martin.
Silje Figenschou Thoresen har tidligere hatt separatutstillinger ved Kunsthall Trondheim, Nordnorsk kunstnersenter, Sámi Dáiddaguovddáš i Karasjok, og Kunstnerforbundet i Oslo, samt vist i en rekke gruppeutstillinger.
Related links
Emner
Kategorier
Regions
Astrup Fearnley Museet er et av Nordens fremste museer for samtidskunst. Museet forvalter den omfattende Astrup Fearnley-samlingen og presenterer skiftende utstillinger både med verk fra samlingen og nye produksjoner av kunstnere fra hele verden. Vakkert plassert ytterst på Tjuvholmen, en spasertur langs havnepromenaden fra Oslo rådhus og Aker Brygge, er museet en destinasjon i seg selv. Bygningen er tegnet av den italienske arkitekten Renzo Piano, og er omgitt av Tjuvholmen skulpturpark med utsikt over fjorden.
Astrup Fearnley-samlingen dateres tilbake til 1960-tallet og er en av Europas mest omfattende samlinger av internasjonal samtidskunst. Fremfor å være konsentrert rundt bestemte epoker, stilretninger eller grupperinger, har den over tid gått i dybden på vidt forskjellige kunstnerskap. I museet aktiveres samlingen jevnlig gjennom utstillinger der verkene fremheves i nye konstellasjoner og sammenhenger. Samlingen inkluderer betydelige verk av kunstnere som Matthew Barney, Paul Chan, Trisha Donnelly, Nicole Eisenman, Ida Ekblad, Félix González-Torres, Rachel Harrison, Damien Hirst, Jeff Koons, Glenn Ligon, Sigmar Polke, Cindy Sherman, Børre Sæthre og Wolfgang Tillmans.