Gå videre til innhold

Nyhet -

​Ai Weiwei innkjøpt til Astrup Fearnley Samlingen

Astrup Fearnley Museet er stolte over å kunne dele nyheten om at to verk av Ai Weiwei har blitt kjøpt inn til Astrup Fearnley Samlingen. Museet inviterte Ai Weiwei til å skape et verk for sommerutstillingen Chinese Summer og resultatet var en stor og slående installasjon av verkene Tyres (2016) og Odyssey (2017), som nå innlemmes i museets samling!

Ai Weiwei (f. 1957) er en av Kinas mest kjente samtidskunstnere og har siden 1980-tallet kombinert referanser fra Kinas kulturelle og politiske historie med den vestlige avantgardekunstens virkemidler. Ai er også kjent som aktivist og menneskerettighetsforkjemper, og hans unike kunstneriske uttrykk fusjoneres med politiske aktivisme ved å stille spørsmål og kommentere både kinesiske og internasjonale sosiale problemstillinger i verk som gjerne presenteres som storslagne og slående installasjoner.

I de to nye verkene i Astrup Fearnley Samlingen problematiserer kunstneren de politiske og humanitære forholdene som de mange tusen flyktningene fra Midtøsten har erfart på sin vei til Europa. Tyres og Odyssey ble laget som en reaksjon på kunstnerens opphold på Lesvos, den greske øya som i 2015 ble den viktigste inngangsporten til Europa for de tusenvis av flyktningene som krysser Middelhavet. Ai Weiwei besøkte øya første gang vinteren 2015 og tilbrakte flere måneder med å dokumentere og synliggjøre livet i flyktningleirene gjennom fotografier og videoopptak som han lastet opp på sosiale medier.

Tyres består av tolv gjengivelser av en enkel livbøye i gummi, lignende de som skylles opp på Lesvos strender. Men livbøyene i Ai Weiweis verk er utført i marmor og gjennom den sirlige utførelsen løftes livbøyene fra å være vrakgods til å bli verdigjenstander. Bøyene er et symbol på både liv og død; de kan være livreddende, men vitner også om de farlige forholdene og risikoene som flyktningene utsettes for. Tapetverket Odyssey tar form som en lyrisk beskrivelse av seks tematikker som springer ut av erfaringene Ai gjorde seg i leirene: krig, krigens ruiner, flyktningenes reiser, overfarten over havet, flyktningleirene, samt demonstrasjoner og protester. Billedspråket i tapetet er hentet fra tidlig greske, egyptiske og mesopotamiske utskjæringer, keramikk og veggmalerier. Dette settes opp mot en ikonografi hentet fra både historiske og samtidige konflikter, bilder funnet på sosiale medier og internett, så vel som Ai Weiweis eget kunstneriske arbeid med krisen. Samlet utgjør de to verkene en gripende kunstnerisk refleksjon over vår tids flyktningkrise.

Verkene kan nå oppleves i utstillingen Chinese Summer på Astrup Fearnley Museet, som presenterer ledende kinesisk samtidskunst fra Astrup Fearnley Samlingen fra de siste 20 årene. 

Chinese Summer

02.06.2017 – 10.09.2017

Astrup Fearnley Museet

Kunstnere:
Ai Weiwei, Cai Guo-Qiang, Cao Fei, Chu Yun, Duan Jianyu, Hu Xiangqian, Huang Yong Ping, Kan Xuan, Liu Chuang, Liu Wei, Lu Chunsheng, Madein Company, Pak Sheung Chuen, Qui Anxiong, Sun Xun, Xu Zhen, Xue Tao, Yang Fudong, Zhang Ding, Zhang Huan, Zhou Tao og Zhou Zixi.

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff

Related links

Emner

Kategorier

Kontakter

Stein-Inge Århus

Pressekontakt Kommunikasjonsleder +47 452 40 092

Relatert innhold

Chinese Summer

Chinese Summer

Velkommen til sommerens store utstilling med kinesisk kunst fra Astrup Fearnley Samlingen! Utstillingstittelen er en metafor for en nasjon og en kunstscene som har opplevd en eksplosiv vekst de siste 20 årene. Kinas posisjon som en av klodens stormakter har blitt fulgt opp av en rik kunstproduksjon, som har utviklet seg fra en rent lokal situasjon til å innta en posisjon på den globale scenen.

Utstillingen "Chinese Summer" har blitt svært godt mottatt av både anmeldere og publikum.

Nok en suksessutstilling på Astrup Fearnley Museet

Utstillingen "Chinese Summer" er nå over og med over 47 500 besøkende siden åpningen i juni er dette nok en utstillingssuksess for Astrup Fearnley Museet. Utstillingen presenterte et knippe av vår tids fremste kinesiske kunstnere og har blitt svært godt mottatt av både anmeldere og publikum, og hittil i år har over 149 000 publikummere besøkt museet.